دکتر مهراد فخرالدینی

متخصص قلب و عروق

قطع داروهاي بتا بلوكر

🤓قطع #بتابلاکرها (پروپرانولول، متوپرولول و کارودیلول و آتنولول)

🔻قطع ناگهانی این داروها منجر به علائمی می گردد که به #سندرم_قطع معروف است. علت این علائم، افزایش تعداد گیرنده های بتا بدنبال مهار سمپاتیک و در نتیجه ی آن، افزایش فعالیت سمپاتیک بمجرد قطع مهار توسط داروست.

🔻این شرایط با قطع انواع کوتاه اثر مانند پروپرانولول بیشتر مشاهده می شود و با انواع طولانی اثر مانند آتنولول غیرمعمول است.

🔻قطع تدریجی می تواند خطر علائم سندرم قطع بتابلاکرها را کاهش دهد.

🔻🔻درصورت مصرف دوبار در روز پروپرانولول و انواع کوتاه اثر متوپرولول و کارودیلول، توصیه می شود بیمار قبل از قطع کامل، دوز یکی از وعده ها را مثل قبل بمدت یک هفته سپس یکروز درمیان برای یک هفته دیگر مصرف کند.

🔻در مورد انواع طولانی اثر مانند آتنولول، دوز روزانه را برای یک هفته نصف کرده و سپس بیمار همان دوز اخیر را یکروز درمیان برای یک هفته دیگر مصرف می کند. البته اگر لازم بود سریعتر قطع شود، می توان از همان ابتدا نیمی از دوز روزانه ی معمول را یکروز درمیان تجویز و سپس قطع نمود.

✏️UpToDate, 2018

آدرس مطب :

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :